Sento

Ontwerp een innovatief product in de vorm van een fysiek smart object, inclusief bijbehorende marketingstrategie. Het product moet inspelen op het bevorderen of behouden van de vitaliteit van senioren (55+) en passen in de productlijn van een op lifestyle gericht technologisch bedrijf als Philips.

Dit was de opdracht die ik samen met mijn team kreeg, vragen die bij ons direct ontstonden waren; hoe maken we het innovatief, wat wordt verstaan onder een smart object. Maar ook, op welke doelgroep moeten we ons gaan richten en past dit bij Philips.

Door het project te beginnen met vragen stellen hadden we direct een basis voor ons onderzoek. Door wetenschappelijke artikelen te lezen, contact te hebben met mogelijke doelgroepen en gezamenlijke brainstorms kwamen we uit op een doelgroep.

De doelgroep

Volgens het onderzoek ervaren veel mensen van 55 jaar en ouder angst. De oorsprong is vaak terug te vinden in de symptomen van dementie. Mensen begrijpen niet wat er met hen gebeurt en worden dus angstig. Dit werd bevestigd in interviews met de doelgroep en expert sessies met professionals in de gezondheidszorg en dementie.

Dementie is een ziekte die nog niet kan worden genezen, maar mensen kunnen door medicijnen minder last van de symptomen hebben. Aangezien deze medicijnen bijwerkingen hebben gaan mensen vaak op zoek naar alternatieve behandeling in de vorm van therapie. Echter, mensen in de eerste stadia van dementie nemen geen medicijnen en accepteren geen therapie, omdat zij niet toegeven dat ze dementie hebben.

Een smart object zou de oplossing kunnen zijn voor deze doelgroep, zodat zij minder hulp van andere mensen nodig hebben.

Het proces

Het doel van ons concept is dat mensen zich prettiger en meer op hun gemak gaan voelen. We zijn gaan brainstormen welke elementen dit gevoel kunnen opwekken bij mensen met dementie. Hieruit kwamen
de woorden; acceptatie, bezig zijn, patroon/levensstijl, verzorgen, duidelijkheid en begeleiding.
We zijn vanuit deze woorden concepten gaan bedenken. We kwamen op verschillende concepten, maar voor nu zal ik de volgende 3 concepten als voorbeeld geven: Lichtbal, zorgplant en een nekkussen.
We zijn gaan bedenken welke functies deze objecten moesten hebben en hoe deze zouden moeten werken.

 

  • Lichtbal, We hadden onderzoek gedaan naar licht dat mensen kan kalmeren. Ons idee was dat mensen deze bol met zich mee konden dragen en wanneer het nodig was deze een kalmerend licht zou uitstralen.
  • Zorgplant, We wilde dat deze plant zou reageren op hoe de persoon deze verzorgt. Dit geeft namelijk aan hoe het met de gebruiker gaat. De persoon krijgt interactie met de plant door deze aan te raken.
  • Nekkussen, De manier waarop het object gedragen moet worden is hetzelfde als de lichtbal. Het kalmerende effect is het belangrijkste doel. De gebruiker wordt gekalmeerd door gebruik van warmte en licht.

Door de doelgroep verder te onderzoeken ontstonden er steeds meer ontwerp criteria waardoor de concepten werden aangepast, opzij gezet of samengevoegd.

Het concept

Het product zou een wearable gaan worden welke het gevoel van een omhelzing moest nabootsen. Eisen die aan het product gesteld werden waren; een eenvoudige user interface en een zelf oplaadbare batterij. Ook heeft het product geen instructies nodig van de gebruiker, dit moet het zelf gaan meten en hierop reageren.

 De omhelzing wordt gesimuleerd door het gebruik van temperatuur, geur en druk. In zijn neutrale stand heeft het product dezelfde temperatuur als zijn omgeving, maar wanneer hij geactiveerd word zal het aanvoelen als een persoon.
Voor de druk zal het product in zijn neutrale stand net zwaar genoeg zijn om aanwezig te zijn en de drager zekerder te maken, maar wanneer het nodig is zal deze met zwakke elektrische signalen het lichaam laten ervaren dat het zwaarder wordt om het gevoel van een omhelzing te versterken.
Daarnaast zal een subtiele geur van sandelhout vrijkomen omdat deze een positief effect heeft op de emotionele gesteldheid van de dragen en deze geur uit een selectie is gekozen tijdens een gebruikerstest.

 

Prototypes

 

prototypes

 

Deze prototypes zijn gebruikt tijdens de gebruikerstesten, hierbij is onderzocht welk model mensen het makkelijkst vonden om te doen en het draagcomfort. Maar ook hoe zwaar het moet zijn en of een print een rol speelt bij het kiezen.
Deze testen zijn uitgevoerd bij de werkelijke doelgroep, hier is een sessie gehouden met 10 senioren waarvan de verzorgers vermoeden hadden van beginnende dementie. Door de gebruikers test werd duidelijk wat de vorm moest zijn, maar ook kwamen er onderdelen naarvoren die gebruikt moesten worden in het eindontwerp.

 

*Van de gebruikers testen is het helaas niet mogelijk om beeld online te zetten in verband met privacy van de proefpersonen.

 

hoesje-1
De uiteindelijke vormgeving