Spotlight

In opdracht van het Onze Lieve Vrouwen Lyceum te Breda heb ik samen met de rest van het team een narratieve game ontworpen die toegankelijk is voor 5 VWO scholieren en die het onderwerp stress met zich mee brengt, in welke vorm dan ook.

De game moest niet per se een probleem oplossen, maar een probleem aankaarten. De game die we met de projectgroep hebben gecreëerd moest een middel worden om een dialoog aan te gaan, om kinderen voor te lichten, om bewustwording te creëren, om het probleem in een ander daglicht te stellen, om argumenten te geven of om het probleem uit de taboesfeer te krijgen.

De game moest een verhaallijn bevatten waar een ontwikkeling in plaatsvindt. De narrativiteit moet ervoor zorgen dat de speler betrokken raakt. Dit moet worden gebruikt om de betrokkenheid van de speler uit te lokken. Het verhaal moet worden verteld door een actief bewegend geheel, waar input van de speler direct effect moet hebben. Ook moet de game zonder verdere uitleg speelbaar zijn. De bedachte componenten moeten zichtbaar reageren zoals ontworpen.

 

Het verhaal

Met alle verplichtingen nog in je hoofd val je in slaap. De hele dag ben je bezig geweest met school, vrienden en werk.

Je bent je bewust van je hartslag en in je hoofd ben je bezig met alles wat je nog moet doen. Langzaam wint de vermoeidheid, je ogen sluiten en je valt in een diepe slaap.

De wereld om je heen is donker, je ziet maar een klein beetje van de omgeving en voelt hoe de stress je heeft overgenomen. In een poging hiervan te ontsnappen probeer je te bewegen en je ziet dat het kleine beetje zicht dat je hebt met je mee beweegt.

In de speurtocht naar een herkenningspunt of uitweg kom je lichtpunten tegen. Wanneer je hier doorheen loopt neemt je overzicht toe en word het makkelijker om je door de ruimte te bewegen.

Het gevoel van stress blijft bij je, maar je hebt het idee dat het beter wordt. Wanneer je echter een nieuw puntje ziet merk je op dat deze donkerder van kleur is, om te zien of het je kan helpen loop je ook hier doorheen.

Maar in tegenstelling tot het lichte puntje neemt de stress weer toe en wordt het overzicht kleiner.

Je vervolgt je reis en verzameld zo veel mogelijk lichtpuntjes met soms een tegenslag van donkere puntjes. Wanneer de wereld om je heen zichtbaar is geworden wordt je wakker.
De nacht slaap heeft je een nieuw inzicht gegeven, wanneer je nu voor een tegenslag komt te staan weet je dat door de goede momenten je het overzicht kan terug winnen.

 

De core

Wanneer alle witte orbs verzameld zijn creer je overzicht. Dit overzicht uit zich in een steeds ruimer wordend zoeklicht waardoor er makkelijker gezocht kan worden naar light orbs.

Er word bewogen door het spel met de pijltjestoetsen, hier mee ga je van links naar rechts en van boven naar beneden. De orbs verzamel je om het middelste van het zoeklicht er tegen aan te bewegen. Direct worden de orbs verzamelt en geeft de game feedback. De feedback bestaat uit een groter wordende zoeklicht of juist kleiner of game over.

Wanneer de game voltooid is en er genoeg witte orbs verzameld zijn word er als feedback een animatie weergeven waarin de ogen openen.

 

Selectie van mijn schetsen

4860_002

4860_003

4860_004

4860_005

4861_001

 

Het prototype

logo