Ontwerp een innovatief product in de vorm van een fysiek smart object, inclusief bijbehorende marketingstrategie. Het product moet inspelen op het bevorderen of behouden van de vitaliteit van senioren (55+) en passen in de productlijn van een op lifestyle gericht technologisch bedrijf als Philips.
Dit was de opdracht die ik samen met mijn team kreeg, vragen die bij ons direct ontstonden waren; hoe maken we het innovatief, wat wordt verstaan onder een smart object. Maar ook, op welke doelgroep moeten we ons gaan richten en past dit bij Philips.
Door het project te beginnen met vragen stellen hadden we direct een basis voor ons onderzoek. Door wetenschappelijke artikelen te lezen, contact te hebben met mogelijke doelgroepen en gezamenlijke brainstorms kwamen we uit op een doelgroep.
De doelgroep
Volgens het onderzoek ervaren veel mensen van 55 jaar en ouder angst. De oorsprong is vaak terug te vinden in de symptomen van dementie. Mensen begrijpen niet wat er met hen gebeurt en worden dus angstig. Dit werd bevestigd in interviews met de doelgroep en expert sessies met professionals in de gezondheidszorg en dementie.
Dementie is een ziekte die nog niet kan worden genezen, maar mensen kunnen door medicijnen minder last van de symptomen hebben. Aangezien deze medicijnen bijwerkingen hebben gaan mensen vaak op zoek naar alternatieve behandeling in de vorm van therapie. Echter, mensen in de eerste stadia van dementie nemen geen medicijnen en accepteren geen therapie, omdat zij niet toegeven dat ze dementie hebben.
Een smart object zou de oplossing kunnen zijn voor deze doelgroep, zodat zij minder hulp van andere mensen nodig hebben.
Het proces
- Lichtbal, We hadden onderzoek gedaan naar licht dat mensen kan kalmeren. Ons idee was dat mensen deze bol met zich mee konden dragen en wanneer het nodig was deze een kalmerend licht zou uitstralen.
- Zorgplant, We wilde dat deze plant zou reageren op hoe de persoon deze verzorgt. Dit geeft namelijk aan hoe het met de gebruiker gaat. De persoon krijgt interactie met de plant door deze aan te raken.
- Nekkussen, De manier waarop het object gedragen moet worden is hetzelfde als de lichtbal. Het kalmerende effect is het belangrijkste doel. De gebruiker wordt gekalmeerd door gebruik van warmte en licht.
Door de doelgroep verder te onderzoeken ontstonden er steeds meer ontwerp criteria waardoor de concepten werden aangepast, opzij gezet of samengevoegd.
Het concept
Het product zou een wearable gaan worden welke het gevoel van een omhelzing moest nabootsen. Eisen die aan het product gesteld werden waren; een eenvoudige user interface en een zelf oplaadbare batterij. Ook heeft het product geen instructies nodig van de gebruiker, dit moet het zelf gaan meten en hierop reageren.
Prototypes

